Kysy, vastaamme -palvelussa Omataloyhtiö.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä Kunnossapidosta, sisustamisesta tai taloyhtiön hallinnoinnista. Kysyä voi myös Taloyhtiön oikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!
Edellinen Sähköistys aihealue Seuraava
pvm: 16.4.2013 17:3

Kysymys: PIstorasioiden vaihto

Sähköistys

Hei,

70-luvulla rakennetussa asunnossamme on maadoittamattomat pistorasiat jotka haluaisin vaihtaa uusiin. Osassa on kuoret rikki, joten vaihdettava ne on jo turvallisuussyistä. Vastaavia maadoittamattomia rasioita ei enää ilmeisesti ole myynnissä, joten ne on vaihdettava maadoitettuihin rasioihin.

Olen keskustellut asiasta kahden sähkömiehen kanssa. Toinen on sitä mieltä että maadoitus voidaan hoitaa pistorasiassa kytkemällä maa nollaan. Toisen mielestä tämä on vastoin nykyisiä määräyksiä, eli nollausta ei saa tehdä pistorasiassa ja uusille rasioille on vedettävä uudet johdot keskuksesta tai ainakin jakorasiasta asti. Kumpi on oikeassa?
Kysymyksiä: 3 kpl

Kommentoi:*




Vastaus
Kun rasiat vaihdetaan, niihin pitää tehdä maadoitus. Maadoitusta ei saa tehdä nollaamalla. Pääkeskuksessa on maadoitus valmiina ja se pitää tuoda sieltä rasialle. Johdotus pitää siis uusia, koska kolmatta johtoa tuskin saa vedettyä yksinään putkitukseen.
Arvostele vastaus kysymykseen "Sähköistys / PIstorasioiden vaihto":

Mihinköhän tämä "ammattilaisen" vastaus oikein perustuu? [Digiaasi.]
18.4.2013 15:46


Asentaja vetää KeVi:n jakorasialle asti.
Jos po asunto on asuntoyhtiössä niin johdot ovat yhtiön vastuulla ja yhtiö tilaa/sopii muutostyön laajuuden ja asukas/osakas osallistuu kustannuksiin jos jos homma laajenee...  [Ötzi]
18.4.2013 18:27


Eiköhän noita maadoittamattomiakin rasiota vielä löydy, Esim. Malmbergs:in luettolossa on (varmaan muillakin). Laita sellaiset niin ei tarvitse pohtia asiaa enempää. [kvkj]
18.4.2013 19:6


Entäs vikavirtasuoja? [ruosu]
18.4.2013 19:48


Kyllä sen maadoituksen voi tehdä nollaamalla vanhoissa asennuksissa. Kyllä voi vaihtaa rasiat maadoitettuihin.

http://www.stek.fi/kysymystori/kodin_sahkoverkko/fi_FI/pitaako_myos_valaisinpistorasia_nollata_/ [Halpakorjaus]
18.4.2013 20:37


STEK  Sähköturvallisuuden edistämiskeskus EI OLE viranomainen!

Periaatteessa po vanhoissa asennuksissa pistorasiaketjun viimeisen pistorasian saisi nollata.
Mutta tällöin pitää myös saman huoneen muutkin pistorasiat vaihtaa suojamaadoitetuiksi.    

Sama tieto löytyy myös SFS käsikirja 144:stä (sfs 6000) kohdasta O.802.546.2 (Lisätään ryhmäjohtoja tai olemassa olevaan ryhmäjohtoon lisätään kulutuskojeita tai pistorasioita).

Vaihdettaessa tai lisättäessä I-luokan pistorasia vanhaan asennukseen voi suojamaadoituskoskettimen ”nollauksen” tehdä pistorasiassa, mikäli ryhmäjohto ei enää jatketa pistorasialta eteenpäin. Mikäli on kyse ketjutetusta ryhmäjohdosta, ”nollauksen” voi tehdä edeltävässä jakorasiassa tai syöttävässä keskuksessa.


[Ötzi]
18.4.2013 23:7


Maadoittamattomia rasioita löytyy ainakin Bauhausista. Halvimmalla taitaa päästä kun vaihtaa rasiat uusiin maadoittamattomiin ja myös sallittua. Mutta voiko turvallisuutta lisätä esim. pistorasiakohtaisella vikavirtasuojauksella? Siis kun rasia ei ole maadoitettu. [Hande2]
19.4.2013 9:10


Eikös siinä asunnossa nykyisellään ole maadoitettuja pistorasioita missään (keittiö/kylpyhuone)? Jos maadoitetaan nollaamalla ei vikavirtasuoja toimi! Toimiakseen täydellisesti se vaatii tuon kolmannen johdon

P.S "tavallisessa " maadoittamattomassa  pistorasiassa toimii kyllä suojaavana, mutta  testausfunktio ei! [ruosu]
19.4.2013 9:53


No, jos johtoloita ei haluta uusia tai lisätä niin miksei sitten vaan voi ostaa hyvinvarustetusta sähköasennusliikkeestä uudet nollaluokan pistorasiat ja tilata samalla asentaja ne laittamaan.  Asia hoituu helposti , siististi ja turvallisesti sekä asennus on määräysten mukainen.Vanahan kalusteen voi ja saa korvata uudella samanlaisella (vastaavalla) ja kyllä niitä "maadottamattomia" vielä on saatavilla.
Tuosta vasemmasta syrjästä kun lähtii selloomaan niin sieltä löytyy apparaatit ja sitten vaan sähkötreffit.fi.
Saimpas pirulauta sujahutettuva mainoksen.  Katotaan aiheuttaako piän punotusta.
PS. Perskules , tuoltä piältähän se on alotettava eikä vasemmalta , tulj virhe. [Ruopsa]
19.4.2013 11:16


"Mutta tällöin pitää myös saman huoneen muutkin pistorasiat vaihtaa suojamaadoitetuiksi."

Siis vaihtaisiko joku vain yhden pistorasian?!
Stek on yleensä viranomaisten kanssa samaa mieltä.


"Vaihdettaessa tai lisättäessä I-luokan pistorasia vanhaan asennukseen voi suojamaadoituskoskettimen ”nollauksen” tehdä pistorasiassa, mikäli ryhmäjohto ei enää jatketa pistorasialta eteenpäin. Mikäli on kyse ketjutetusta ryhmäjohdosta, ”nollauksen” voi tehdä edeltävässä jakorasiassa tai syöttävässä keskuksessa."

SFS  144 sfs 6000  O.802.546.2

Kysyjä ei aikonut tietääkseni jatkaa eteenpäin pistorasialta.
[Halpakorjaus]
19.4.2013 14:29


Lisää arvailua... Ehkä asunnossa on tuonaikaiset lista-asennus pistorasiat (ne kauniit harmaat)
Tai pisteessä on useampi purkki ( 2*pr+pr+puh+ant) yhteisellä peitelevyllä?

No täällä voidaan vain arvuutella onko pistorasiat ketjutettu tai ei ole,   koska kysyjä on vain uusimassa
EI lisäämässä pistorasioita.     [Ötzi]
19.4.2013 14:52


Miksi tätä nollausta kauhistellaan, jos se kerran on hyväksytty asennustapa vanhoissa asennuksissa?



Montako sähkötapaturmaa nollaus on aiheuttanut? [Halpakorjaus]
19.4.2013 15:48


Melko monta,  ihmisiä on kuollut eli yksikin on liikaa, ei kai me sähkärit  odotella että tapahtuu tapaturma ja vasta se jälkeen toimitaan toisin.   [Sähkäri]
25.11.2018 17:4


Olen Sähkärin kanssa samaa mieltä. Tukesin sivuilta voi lukea kertomuksia "nollauksesta"...  [Potentiaali]
15.12.2018 8:50



Kommentoi:*