• Etusivu
  • Energia

Miksi asentaa sähkönsyötön valmius latauslaitteille?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 29.10.2024
wago-sähköauton-latausvalmius-1920x1080

Isännöitsijä Tuomo Kyhä Oiva Isännöinnistä näyttää valmiuskaapelointia As. Oy Porin Karhunpesässä.

Monessa taloyhtiössä asukkaat pohtivat kuinka saisivat ladattua sähköauton tai sähköhybridin omassa pysäköintiruudussaan. Ei haluta olla julkisten latauspaikkojen varassa tai niistä riippuvaisia vaan autoa ladattaisi mielellään kotona ollessa.

Taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaatteen vuoksi sähkönsyöttö kannattaa parkkihallissa tai -katoksessa asennuttaa kaikkiin ruutuihin, eli rakentaa valmius. Latauslaitteita asennetaan sitten helposti tarpeen mukaan jokaisen omaan ruutuun vuosien varrella.

Asunto Oy Porin Karhunpesään (kuva) rakennettiin valmius ja kiinteistön asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun.

Tiesitkö, että päivitettävänä oleva Rakennusten Energiadirektiivi edellyttää, että seuraavien kahden vuoden aikana muissa kuin asuinrakennuksissa, joissa on yli 10 autopaikkaa, on oltava valmius vähintään puolessa ruuduista.

Info

Info

Kaapelointijärjestelmän edut:

  • yhdenvertaisuus taloyhtiössä toteutuu
  • latauslaitteiden lisäys helppoa
  • sähkösuunnittelu ja -asennus selkeää
  • sähkönsyötön kustannustehokas ratkaisu

Näin lattakaapelointijärjestelmä toimii. Katso video

Latauspaikkalainsäädäntö

Taloyhtiöiden on varmistettava, että niiden pysäköintialueilla on riittävä latausvalmius sähköautoille. Direktiivin mukaiset vaatimukset uusille ja laajamittaisesti korjattaville rakennuksille tulivat voimaan 11.3.2021. Tämä tarkoittaa, että kaikki uudet rakennusprojektit ja merkittävät korjaukset tämän päivämäärän jälkeen on suunniteltava ja toteutettava direktiivin mukaisesti.

Olemassa olevien ei-asuinrakennusten osalta, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava vähintään yksi latauspiste viimeistään 31.12. 2024.

Info

Info

Taloyhtiöiden osalta tämä tarkoittaa käytännössä seuraavaa:

  1. Uudet ja laajamittaisesti korjattavat pysäköintialueet: Jos taloyhtiö rakentaa uuden pysäköintialueen tai tekee laajamittaisia korjauksia, on varmistettava, että latauspistevalmius on olemassa. Itse latauspisteitä voidaan asentaa myöhemmin aina tarpeen mukaan.
  2. Pienet taloyhtiöt: Myös pienemmät taloyhtiöt, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, kuuluvat lain piiriin. Myös pienet taloyhtiöt tarvitsevat latauspaikkavalmiudet eli sähkönsyötöt valmiiksi.
  3. Vuoden 2021 maaliskuun jälkeen, jos taloyhtiön pysäköintialueella tehdään merkittäviä korjauksia, on sinne asennettava vähintään yksi latauspiste.

Näiden vaatimusten tarkoituksena on helpottaa sähköautojen yleistymistä ja varmistaa, että latausinfrastruktuuri kehittyy tasaisesti koko maassa. Taloyhtiöiden on hyvä suunnitella latauspisteiden asennusta ja varautua mahdollisiin kustannuksiin etukäteen.

WAGO Finland Oy
Energia
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20211_68247.jpg
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
Mies irroittaa sähköauton latauspistoketta taustalla kerrostaloja
Sähköautoilu ja taloyhtiö, latauspisteiden hankinnasta
Suomi on tunnetusti pitkien välimatkojen maa. Ja kulkeakseen esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä tarvitaan useimmiten jonkinlainen ajoneuvo. Suomessa onkin liikennekäytössä jopa 2,76 miljoonaa henkilöautoa – tämä tarkoittaa yhtä autoa kahta asukasta kohden. Vielä tällä hetkellä polttomoottori on yleisin käyttövoima, mutta sähkö herättää yhä enemmän kiinnostusta.Miten sähköautoiluun ja sähköauton lataamiseen tulisi esimerkiksi taloyhtiön suhtautua, entä sähköautoa miettivän? Mitä asioita olisi hyvä tietää?
Sähkönjakelu
Ratkaisuja ammattilaisille nousevan sähkönhinnan ongelmiin
Sähkön hinnan noustessa, uusi tilanne vaatii myös suuria ponnisteluja sähkönjakelulaitteiston sekä infran tehokkuudelta ja optimointikyvyltä. Tämä on suuri haaste meille kaikille niin suurissa rakennuksissa kuin kodeissakin. Ratkaisuissa tulee ottaa huomioon myös ilmaston lämpeneminen ja ekologisuus.Suuri osa ratkaisua ovat älykkäät ja energiatehokkuutta edistävät sähkönjakelua tukevat laitteistot ja ohjelmistot, jotka auttavat laskemaan kustannuksia ja madaltamaan hiilidioksidipäästöjä eri sektoreittain. Schneider Electrici tutustuttaa edelläkävijäratkaisuihin niin eri teollisuuden aloille kuin koteihinkin.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton