• Etusivu
  • Energia

EU tuo tiukat minimivaatimukset latauspisteille ja niiden asentamiselle

Latauspaikkavalmiuden rakentamiseen löytyy myös helppo ratkaisu

Sari NieminenKaupallinen yhteistyö WAGO Finland Oy
Päivitetty 14.11.2024
lattakaapelointijärjestelmä-latausvalmius-wago-1920x1080

Isännöitsijä Tuomo Kyhä Oiva Isännöinnistä näyttää valmiuskaapelointia As. Oy Porin Karhunpesässä.

Suomen nykyinen laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta koskee uudisrakennuksia ja laajamittaisesti korjattavia rakennuksia, joiden lupahakemus on tullut vireille 11. maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen. Laki määrää taloyhtiöiden ja liikekiinteistöjen latausvalmiuksien rakentamisesta ja liikerakennuksien osalta myös latauspisteiden asentamisesta.

Taustalla Suomen tämänhetkiselle laille on Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Uusi direktiivi tuo tiukempia vaatimuksia latausvalmiuksiin ja latauspisteasennuksiin. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa päivittää lainsäädäntönsä.

Latauspaikka omaan parkkiruutuun

Latauspaikkojen lakipykälät ja direktiivit mietityttävät ja lisäksi monessa taloyhtiössä asukkaat pohtivat kuinka saisivat ladattua sähköauton tai sähköhybridin omassa pysäköintiruudussaan. Ei haluta olla julkisten latauspaikkojen varassa tai niistä riippuvaisia vaan autoa ladattaisi mielellään kotona ollessa.

Taloyhtiön isännöitsijä taloyhtiön parkkihallissa näyttämässä miten sähköauton latauspaikka on asennettu

Taloyhtiön yhdenvertaisuusperiaatteen sekä tiukentuvan lainsäädännön vuoksi sähkönsyöttö kannattaa parkkihallissa tai -katoksessa asennuttaa kaikkiin ruutuihin, eli rakentaa latauspaikalle valmius. Latauslaitteita asennetaan sitten helposti tarpeen mukaan jokaisen omaan ruutuun vuosien varrella.

Asuinrakennusten osalta direktiivi helpottaa osakkaiden ja vuokralaisten mahdollisuuksia asentaa latauspisteitä poistamalla esteitä, kuten vuokranantajan tai yhteisomistajien suostumusvaatimukset. ”Vuokralaisten tai yhteisomistajien pyyntö saada asentaa latausinfrastruktuuri pysäköintitilaan voidaan evätä vain, jos siihen on vakavia ja perusteltuja syitä.”

Lisäksi latauspisteiden on kyettävä älykkääseen ja kaksisuuntaiseen lataukseen, jotta sähkötehoa voidaan tasata. Esimerkiksi AsOy Porin Karhunpesään rakennettiin valmius ja kiinteistön asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Voit lukea koko jutun täältä >>

Käytännön vaatimustaso kasvaa direktiivin myötä

On puhuttu latausvalmiudesta, mutta nyt siihen on tulossa myös määritelmä, mitä se tarkoittaa. Enää ei pelkkä kaapelireitti riitä. Nyt tartutaan kaapeloinnin tasoon. Wago lattakaapelitekniikalla pystytään asentamaan helposti ja nopeasti turvallinen sekä lainkirjaimen täyttävä latauspaikkavalmius.

Uuden direktiivin mukaan taloyhtiöiden on minimissään asennettava uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin kohteisiin

  • esikaapelointi vähintään 50 % autopaikoista, jos autopaikkoja on enemmän kuin 3
  • sekä kaapeliputkitus jäljellä oleviin autopaikkoihin.

Esikaapelointi sisältää kaikki tarvittavat toimenpiteet latauspisteiden asentamiseksi. Latauspisteellä on oltava tyypin 2 tai CCS-liitin. Pelkkä pistorasia ei riitä.

Suurta kohua parkkipaikoista

Liikerakennuksissa uusiin ja korjattaviin kohteisiin on asennettava vähintään yksi latauspiste jokaista viittä pysäköintipaikkaa kohden ja esikaapelointi 50 prosentille paikoista. Toimistorakennuksissa vaatimukset ovat vielä tiukemmat: yksi latauspiste jokaista kahta pysäköintipaikkaa kohden.

Suurinta kohua on aiheuttanut direktiivi pakollisista latauspaikoista pysäköintipaikoille. Direktiivi määrittää, että rakennuksiin, joissa ei asuta ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulee asentaa latauspiste viimeistään 31.12.2024! Tämä tarkoittaa esimerkiksi kirkkojen tai työväentalojen parkkipaikkoja.

HUOM! Tämä määräaika ei siis koske asuinrakennuksia.

Epäselvissä tapauksissa, tarkista vaatimukset kuntasi rakennusvalvonnasta.

Lattakaapelointijärjestelmä helpottaa latausvalmiuden asentamista

WAGOn lattakaapelilla saat turvallisen ja kustannustehokkaan asennuksen. Lattakaapelijärjestelmä asennetaan nopeasti kaapelireiteille ja seinään. Tämä järjestelmä on erittäin joustava seuraavia latauspisteitä asennettaessa.

Taloyhtiöissä usein kustannusten jakaminen muodostuu ongelmaksi. WAGO tarjoaa selkeän ratkaisun toteutuksesta ja kustannusten jaosta taloyhtiön ja osakkaiden kesken.

Info

Info

Lattakaapelointijärjestelmän edut:

  • latauslaitteiden lisäys helppoa
  • sopii ahtaisiinkin paikkoihin
  • kaapeloinneille ei tarvitse suunnitella kiertoreittejä tai kannatinsiltoja
  • latauspisteiden liittäminen juuri haluttuun kohtaan
  • kustannustehokas ratkaisu
  • sopii myös ulkoasennukseen
  • yhteensopiva monien eri laitevalmistajien latauslaitteiden kanssa

WAGO ratkaisu sopii sekä pieniin että isoihin parkkitiloihin; kauppakeskusten parkkihalleihin, taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin, yritysten autohalleihin sekä muihin paikkoihin, joissa tulevaisuuden autokantaa parkkeerataan ja ladataan.

WAGO Finland Oy
Energia
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20211_68247.jpg
Näin järjestettiin sähköauton­lataus As Oy Porin Karhun­pesässä
Sähkö- ja hybridiauton latausvalmiusvelvoite on voimassa uusille taloyhtiöille ja taloyhtiöille, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä.Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?
Wago lattakaapelointi As Oy Karhunpesä
Helppo ja järkevä ratkaisu sähköauton lataus­valmiudelle - katso video!
Onko taloyhtiössänne ajankohtainen tarve sähköauton lataukselle? Entä koskeeko 11.11.2020 voimaan tullut laki sähköajoneuvojen latausvalmiuden järjestämisvelvoitteesta teidän taloyhtiötänne? Tutustu alla olevasta videosta helppoon ja käytännöllisen järkevään ratkaisuun järjestää sähköautojen latausvalmius!
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
Sähkönjakelu
Ratkaisuja ammattilaisille nousevan sähkönhinnan ongelmiin
Sähkön hinnan noustessa, uusi tilanne vaatii myös suuria ponnisteluja sähkönjakelulaitteiston sekä infran tehokkuudelta ja optimointikyvyltä. Tämä on suuri haaste meille kaikille niin suurissa rakennuksissa kuin kodeissakin. Ratkaisuissa tulee ottaa huomioon myös ilmaston lämpeneminen ja ekologisuus.Suuri osa ratkaisua ovat älykkäät ja energiatehokkuutta edistävät sähkönjakelua tukevat laitteistot ja ohjelmistot, jotka auttavat laskemaan kustannuksia ja madaltamaan hiilidioksidipäästöjä eri sektoreittain. Schneider Electrici tutustuttaa edelläkävijäratkaisuihin niin eri teollisuuden aloille kuin koteihinkin.
20209_66348.jpg
Älä ota turhia riskejä sähköautoa ladatessa
Sähköautojen lataaminen on aihe, joka herättää paljon kysymyksiä ja keskustelua. Monet meistä ovat tottuneet ajatukseen, että auto tankataan bensiiniasemalla, mutta sähköautojen myötä tämä on muuttumassa. Sähköautojen lataaminen on erilaista, ja se vaatii uudenlaista ajattelua ja tietoa. Miten se tulisi tehdä turvallisesti?Sähköautojen lataaminen on helppoa ja kätevää, mutta se vaatii myös tiettyjä varotoimia. Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta, se ei ole suositeltavaa. Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen aiheuttamaa jatkuvaa kuormitusta, ja vääränlainen lataaminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton