• Etusivu
  • Isännöitsijä

Mitä, jos joku haluaakin latauspisteen taloyhtiössä?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Plugit
Päivitetty 07.11.2023
20235_81880.jpg

Taloyhtiöissä keskustelu sähköautojen lataamisesta alkaa yleensä silloin, kun joku asukkaista tai osakkaista on hankkinut ladattavan auton ja haluaisi ladata sitä autopaikallaan tai taloyhtiön parkkialueella.

Osakkaan omana muutostyönä olemassa olevaan järjestelmään

Tavallisesta pistorasiasta tai lämmitystolpasta lataaminen on hidasta mutta myös monella tapaa ongelmallista. Mikäli autoa ladataan esimerkiksi lämmityspistokkeesta, joka on kytkettynä taloyhtiön verkkoon, ladatun sähkön kustannusta ei voida kohdentaa lataajalle vaan latauskustannukset jakaantuvat koko taloyhtiölle. Lisäsi pitkäaikainen, yön yli jatkuva lataus saattaa myös kuormittaa pistorasiaa, jota ei ole suunniteltu jatkuvaan rasitukseen.

Mikäli yhtiössä on välitön tarve lataamiselle, mutta yhtiö ei ole valmis toteuttamaan isompaa järjestelmätason hanketta, monessa tapauksessa kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu on antaa osakkaille lupa toteuttaa omalla kustannuksellaan latauslaite omalle autopaikalle osakkaan omana muutostyönä.

Autopaikan lämmityspistokkeen kaapelointia voidaan yleensä hyödyntää sellaisenaan muutaman latauslaitteen asentamiseen, eikä sen kummempia muutoksia kiinteistön sähköinfrastruktuuriin tarvita. On tärkeää, että taloyhtiön hallitus muodostaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista ja resursseista ennen yksittäisten laiteasennuksien toteuttamista.

Aloita aina kartoituksella

Oli mittakaava mikä tahansa, projekti kannattaa aloittaa kartoituksella. Kartoittamalla kiinteistön olemassa oleva sähkölaitteisto ja kapasiteetti, voidaan määrittää muun muassa montako latauslaitetta voidaan toteuttaa osakkaiden omina muutostöinä ja milloin yhtiön tulee alkaa varautua laajempaan hankkeeseen.

Plugit Finland tarjoaa taloyhtiöille veloituksettoman kartoituksen, jonka pohjalta laaditaan ratkaisuehdotus ja hintapiste, eli budjettiarvio toteutuksen kustannuksista.

Kartoituksessa kerättyjen perustietojen avulla voidaan myös suositella kohteeseen soveltuvaa latauslaitetyyppiä. Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja ja latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan. Erilaiset käyttöympäristöt (Sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.

20233_80979.jpg

Kun yksittäisetkin laitehankinnat suunnitellaan tulevaisuutta silmällä pitäen, vältytään mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta latausjärjestelmää kasvatettaessa.

Useampi ladattava auto saattaa edellyttää isompaa projektia

Mikäli ladattavia ajoneuvoja on taloyhtiössä useampia, kannattaa yksittäisten ja osakkaan omalla kustannuksella tehtävien asennusten sijaan ryhtyä suunnittelemaan niin sanottua järjestelmätason hanketta. Tämänkin projektin suunnittelussa hyödynnetään kartoituksessa kerättyä tietoa esimerkiksi kiinteistön sähköverkon kokonaiskapasiteetin osalta. Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa.

Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat. Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.

Isomman hankkeen yhteydessä on suositeltavaa rakentaa latausvalmius kaikille autopaikoille. Valmiudella viitataan putkituksiin tai kaapelointeihin, jolloin uusien latauslaitteiden asentaminen on helppoa.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. ARA-tukea saa latausvalmiuden rakentamiseen, kunhan valmius toteutetaan vähintään viidelle autopaikalle. Latauslaitteisiin voi hakea tukea, mikäli ne ovat taloyhtiön omistuksessa. Tukea voi saada 35 % toteutuneista kustannuksista.

Info

Info

Plugit kartoittaa sähköautojen lataustarpeet

Aloitamme hankkeen aina kiinteistön kartoituksella Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, sähkötekniset resurssit ja lataamisen eri toteutustavat. Se antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle.

Haluatko kartoittaa taloyhtiösi tarpeet? Nopea nettikartoitus opastaa sinut alkuun siinä, minkälaiset asiat vaikuttavat latausratkaisuun. Alla olevalla lomakkeella voit myös tilata taloyhtiöösi veloituksettoman latauskartoituksen paikanpäällä.

Tee nopea nettikartoitus >>

Tilaa ilmainen latauskartoitus


Plugit
Isännöitsijä
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20231_80533.jpg
Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 1
Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa tuhannen auton kuukausivauhtia ja suosion myötä lisääntyy myös tarve latausratkaisuille. Sähköautoilu ja ajoneuvojen lataaminen on monelle uusia ja vieras asia, joten luonnollisesti aiheeseen liittyy paljon epätietoisuutta ja väärääkin informaatiota.Tähän artikkeliin on listattu yleisimmät kysymykset ja vastaukset koskien sähköautojen lataamisesta taloyhtiössä.
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
202211_80154.jpg
Kaksi erilaista taloyhtiön tarinaa sähköautojen latausratkaisuista
Sähköautojen lataamisessa taloyhtiössä on syytä ottaa huomioon yhdenvertaisuus, eli kaikilla autopaikoilla tulee olla mahdollisuus ladata ajoneuvoa niin että virtaa riittää kaikille. Lisäksi tulee varmistua siitä, että latauskulut kohdistuvat lataajalle ja latauskulujen laskutus on helppoa.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton