• Etusivu
  • Osakas

Sankari vai konna?

Rakentajan toimitus
Päivitetty 31.12.2024
20098_18394.jpg

Vaatimukset isännöitsijän ammattitaitoa ja toimintaa kohtaan ovat lisääntyneet

Suomessa on 80 000 asunto-osakeyhtiötä, joissa on yli miljoona asuntoa. Tätä sadan miljardin omaisuusmassaa omistaa noin kaksi miljoonaa osakasta. Osakkaiden ja asukkaiden etua valvoo taloyhtiöiden hallituksissa noin neljännesmiljoona jäsentä, joiden keskeinen yhteistyökumppani ammatillisella tasolla on isännöitsijä. Päätoimisia ammatti-isännöitsijöitä on vain muutama tuhat. Alalle kaivataankin lisää isännöitsijöitä niin määrällisesti kuin myös laajemmin koulutettuna.

Isännöitsijä on useimmissa taloyhtiöissä yhtiön luottomies, täysverinen ammattilainen niin talouden suunnittelun kuin remontoinninkin hallinnassa. Vastapainoksi joissain yhtiöissä isännöinti koetaan pakkopullana, välttämättömänä pahana. Molemmissa tapauksissa vaatimukset isännöinniltä saatavaa palvelua kohtaan ovat kuitenkin korkeat. Joissain yhtiöissä tästä palvelusta ollaan valmiita maksamaan, joissain taas isännöitsijä valitaan pelkän hinnan perusteella. Entäpä sitten kun remonttitarve iskeekin kuin ne kuuluisat telefaxit, odottamatta ja pyytämättä. Ja kun tilanne on ns. päällä, on isännöitsijän näytettävä kykynsä tai kyvyttömyytensä, oltava taloyhtiön pelastava sankari tai mitään aikaansaamaton luuserikonna.

Ekonomi, insinööri vai molemmat

Isännöitsijältä vaaditaan ensisijaisesti hyvää talouden; budjetoinnin ja kirjanpidon hallintaa ja mielellään myös hyviä sosiaalisia taitoja, joita tarvitaan ainakin taloyhtiöiden vuosikokoukissa, joissa käsiteltävästä asiasta ymmärtämättömät tai siitä "liikaa" tietävät, pyrkivät asettamaan hallituksen ja siinä sivussa isännöitsijän seinää vasten. Jos ja kun isännöitsijän ekonomisti- ja vuorovaikutustaidot riittävätkin, niin nykyisin kompastuksena saattaa olla rakennusten peruskorjaamisen hallintaan ja johtamiseen tarvittavien insinööritaitojen puuttuminen. Suuri osa isännöitsijöistä toki ylläpitää jatkuvasti ammatillista osaamistaan ja kehittymistään mm. talojen alati lisääntyvän tekniikan ja koneellistumisen asettamien vaatimusten ja haasteiden vuoksi. Huomattava on kuitenkin, että isännöitsijäksi voi alkaa kuka tahansa. Pätevyysvaatimuksia ei periaatteessa ole, kun sen sijaan esimerkiksi autokatsastajilla on lakisääteinen koulutusvaatimus.

20098_18389.jpg

Huono maine leimaa, hyvä ei yleistä

Alalla ollaankin yhtä mieltä siitä, että isännöitsijän työn vaatimustaso on lisääntynyt nopeammin kuin koulutus ja osaaminen. Niinpä jonkun isännöitsijän ammattitaidottomuuden esiintulo jossain taloyhtiön vaativassa remontissa leimaa helposti koko ammattikunnan mainetta. Ja kuten muussakin elämässä, jonkun tehdessä työn erinomaisesti, ei siitä kylillä kiitosta huudeta, koska näinhän on oletusarvo ja odotukset olleetkin.

Kaikissa taloyhtiöissä ei varmaan edes kaikki hallituksen jäsenet, omistajista ja asukkaista puhumattakaan, tiedä mitä isännöitsijän kanssa on sovittu. Useimmille riittänee, että isännöitsijä hallitsee ainakin näennäisesti yhteistyön hallituksen kanssa ja osaa esittää yhtiökokouksissa talous- ja muut asiat selkeästi ja uskottavasti. Taitaapa joskus unohtua perusasetelma; isännöitsijän rooli on toimia ikään kuin taloyhtiön toimitusjohtajana, mutta hallitus on isännöitsijän esimies, joka vaatii, valvoo ja palkitsee.

Saako hyvää halvalla

Hyvästä isännöitsijästä kannattaa pitää kiinni, vaikka "naapuriyhtiön isännöitsijä tekee saman työn sata euroa halvemmalla". Kun tarkastellaan taloyhtiön kustannuksia, niin kiinteistövero on mitä on, veden ja sähkön hinta on suunnilleen sama isännöitsijästä riippumatta, ellei tämä ole osannut kilpailuttaa viisaasti. Sama koskee joissain tapaukissa taloyhtiöiden lainoja, niiden korkoja, marginaaleja ja laina-aikoja. Jos isännöitsijä ohjaa pieniä korjauksia ja huoltotöitä omille luottoyhtiöilleen, niin mitä sitten, jos työn laatu on hintaan nähden kohdallaan. Kun taas tehdään isoja perusparannuksia ja remontteja putkisaneerauksista julkisivuremontteihin, joiden kustannusvaikutus on vähintäänkin satoja euroja neliötä kohden, niin juuri tällöin ammattitaitoinen isännöitsijä tienaa yhtiölle palkkansa moninkertaisena – tai sitten moninkertaistaa sen huonolla hankesuunnittelun ohjauksella ja myöhemmin huonoihin valintoihin ohjaajana.

<p data-block-key="nq7a4">Vantaalaisen taloyhtiön ylimmässä kerroksessa on erillinen kerhohuoneisto, johon kuuluvat iso sauna ja keittiöllä sekä omalla terassilla varustettu kerhohuone. Isännöitsijä ja hallitus ovat tehneet selkeät pelisäännöt tilojen varaamiseksi merkkipäiviä ja muita juhlatilaisuuksia varten.</p>
Vantaalaisen taloyhtiön ylimmässä kerroksessa on erillinen kerhohuoneisto, johon kuuluvat iso sauna ja keittiöllä sekä omalla terassilla varustettu kerhohuone. Isännöitsijä ja hallitus ovat tehneet selkeät pelisäännöt tilojen varaamiseksi merkkipäiviä ja muita juhlatilaisuuksia varten.
<p data-block-key="w7kbn">Samaisen vantaalaisyhtiön katolla on niin ikään asukkaiden käytössä viihtyisät oleskelutilat vaikkapa kirjojen lukemiseen tai lentokoneiden nousujen ja laskujen katseluun läheiseltä Helsinki-Vantaan lentokentältä.</p>
Samaisen vantaalaisyhtiön katolla on niin ikään asukkaiden käytössä viihtyisät oleskelutilat vaikkapa kirjojen lukemiseen tai lentokoneiden nousujen ja laskujen katseluun läheiseltä Helsinki-Vantaan lentokentältä.

Mikä on taloyhtiöiden hallituksen rooli

Taloyhtiön hallitus valitsee isännöitsijän joko hinnan, tarjouksen muiden argumenttien, suositusten tai kaikkien perusteella. Yhteistyön muoto ja keskinäiset vastuut on hyvä selvittää heti. Asukkaiden kannalta tärkeä seikka on avoin tiedottaminen yhtiön tilasta ja tulevaisuudesta. On luonnollista, että asukkaat pääsääntöisesti vastustavat kaikkia mahdollisia kustannuksia tuottavia korjaustoimenpiteitä – ainakin aluksi. Isännöitsijän ja hallituksen vaativa työ onkin kertoa tiedotuksen keinoin, että kymmenen tuhannen ennakoiva korjaustoimenpide on pienempi paha kuin mahdollisen vaurion kannalta kiireellä tehtävä korjaustyö, joka saattaa nostaa kustannukset jopa kaksinkertaiseksi. Hyvällä ennakkosuunnittelulla ja tiedottamisella voidaan myös välttää tietty pakokauhu. Ei ole kenenkään etu, että kolmannes yhtiön asunnoista menee saman aikaisesti myyntiin, kun asukkaat lähtevät remonttia karkuun.

Remonttien lisäksi kiinteistön huoltotyöt ja siivouksen taso puhuttavat aina. Mikäli asukastyytyväisyyskysely tai muu tarkastelu osoittaa on isännöitsijän vaihdettava tekijöitä, jos hallitus asian näin näkee. Yleensäkin isännöinnin ja hallituksen tiet kulkevat sikäli käsi kädessä, että lepsu hallitus "halvaannuttaa" tai vastaavasti antaa liikaa valtaa isännöitsijälle, kun taas määrätietoinen hallitustyöskentely ohjeistuksineen isännöitsijän suuntaan näkyy myös koko taloyhtiön fyysisessä tilassa ja jopa asukasviihtyvyydessä.

<p data-block-key="pfq3a">Tämä taloyhtiön kolmannen kerroksen katolla oleva yhteistila on valjastettu lasten leikkipaikaksi, mattojen tomuttamiseen sekä oleskeluun ja harrastamiseen. Jotta käyttö- ja asumisviihtyvyys säilyvät, on taloyhtiön vastuuhenkilöiden (isännöitsijä ja hallitus) luotava selkeä ohjeistus tilan käyttötarkoituksesta. Tässä tapauksessa ulkopuolisilla käyttäjillä ei ole pääsyä tilaan, joten ainakaan mopoilu ja skeittailu eivät ole edes mahdollisia, eikä siten myöskään ei-toivottujen henkilöiden tyhjänpäiväinen oleskelu.</p>
Tämä taloyhtiön kolmannen kerroksen katolla oleva yhteistila on valjastettu lasten leikkipaikaksi, mattojen tomuttamiseen sekä oleskeluun ja harrastamiseen. Jotta käyttö- ja asumisviihtyvyys säilyvät, on taloyhtiön vastuuhenkilöiden (isännöitsijä ja hallitus) luotava selkeä ohjeistus tilan käyttötarkoituksesta. Tässä tapauksessa ulkopuolisilla käyttäjillä ei ole pääsyä tilaan, joten ainakaan mopoilu ja skeittailu eivät ole edes mahdollisia, eikä siten myöskään ei-toivottujen henkilöiden tyhjänpäiväinen oleskelu.
Osakas
taloyhtiön hallinnointi
määräykset
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20132_33862.jpg
Taloyhtiön osakas - muista kyselyoikeutesi yhtiökokouksessa!
Oma koti, asunto, on osakkaan elämän kallein sijoitus. Olisi hyvä tietää, mitä omaisuudellesi ja sijoituksellesi tapahtuu. Taloyhtiön yhtiökokouksessa osakkaalla onkin ainutlaatuinen kyselyoikeus. Oikeus on vain vuoden tärkeimmissä kokouksissa eli yhtiökokouksissa, joista suurin osa pidetään keväällä. Silloin hallitus ja isännöitsijä ovat velvollisia vastaamaan osakkaiden esittämiin kysymyksiin ja antamaan asioista tarkempia tietoja. Yhtiökokousten välillä hallitus voi itsenäisesti harkita, mistä asioista se haluaa tiedottaa ja mistä ei.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Talous osana kiinteistöstrategiaa
Kiinteistöstrategia on asumisen, omistamisen ja ylläpidon suunnitelma, jossa ensin määritellään tavoitteet ja sen jälkeen keinot, joilla tavoitteisiin päästään. Kiinteistöstrategia on hyvä laatia sekä lyhyelle että pitkälle aikavälille.Strategia voi olla muistion muotoon kirjoitettu selvitys, jossa on ensin taloyhtiön nykytilan kartoitus, sen jälkeen mahdollisesti heti suoritettavat toimenpiteet ja lopuksi visio noin 5-10 vuoden päähän, millainen taloyhtiö silloin on. Toimenpiteiden ja toteutettavien suunnitelmien yhteyteen on hyvä laittaa myös keinot, joilla haluttuun lopputulokseen päästään.Lopuksi kiinteistöstrategia käsitellään ja hyväksytetään yhtiökokouksessa, minkä jälkeen se on ohjeena hallituksen ja isännöitsijän työskentelylle. Vaikka kiinteistöstrategia on hyväksytetty yhtiökokouksessa, on siihen liittyvät päätökset tehtävä silti asiallisesti yhtiön normaalien päätöksentekoperiaatteiden mukaan.
20105_21608.jpg
Asunto-osakeyhtiölaki: Yhdenvertaisuus ja osake
Asunto-osakeyhtiölaissa on korostettu osakkeenomistajien yhdenvertaisuusperiaatetta sekä sen huomioonottamisesta päätöksenteossa. Laissa on nimenomainen kielto lisäksi siitä, etteivät yhtiökokous, hallitus tai isännöitsijä saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisten osakkeenomistajien kustannuksella.
mies kuuntelee stetoskoopilla pientä leikkitaloa kädessään
Suunnitelmallisuus osaksi kiinteistön kunnossapitoa
Kiinteistön ylläpito jakautuu kiinteistönhoitoon ja kunnossapitoon. Kiinteistön ylläpidolla varmistetaan se, että kiinteistö toimii häiriöttä ja että halutut asumisolosuhteet toteutuvat. Kunnossapito on kiinteistössä tapahtuvaa kunnostavaa korjausrakentamista, jossa korjataan rakennusosia ja järjestelmiä tai uusitaan kuluneita tai viallisia osia.
Vakavarainen, turvallinen ja energiatehokas taloyhtiö -webinaarin keskustelu
Vakavarainen, turvallinen ja energiatehokas taloyhtiö -webinaari
Omataloyhtio.fi ja Rakentaja PRO järjestivät toukokuussa webinaarin, jossa pohdittiin tulevaisuuden haasteita ammattilaisten ja taloyhtiöiden näkökulmasta. Tuleva EU:n energiatehokkuusdirektiivi tuo suomalaisille taloyhtiöille uusia vaatimuksia kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseksi. Tämä tuo haasteita myös alan ammattilaisille, jotka tulevat suunnittelemaan ja toteuttamaan tulevaisuuden nämä energiaremontit. Lisäksi yleinen korkojen nousu sekä energia- ja rakennusmateriaalikustannusten kallistuminen hidastavat ja vaikeuttavat rakennushankkeiden toteuttamista. Asuntoyhtiöiden tuleekin nyt ennakoida, suunnitella ja arvioida tulevaisuuden korjaus- ja kunnostustarpeensa erityisen huolellisesti.
20123_30194.jpg
PTS: Suunnitelmallisuus osaksi korjausrakentamista
Lähtökohtana korjaushankkeiden suunnittelussa on mahdollinen akuutti tarve tai sitten ennakoiva korjaustoimenpide. Korjaushankkeesta riippuen voi korjaustarve perustua rakenneosan tekniseen, taloudelliseen, toiminnalliseen tai visuaaliseen vanhenemiseen.Jos tarve on todettu riittävän varhaisessa vaiheessa, on syytä ottaa pohdittavaksi, mitä muuta kannattaa samalla tehdä. Taloyhtiön päättäjien olisikin oltava tältä osin valveutuneita ja pohdittava saman tien remontin järkevä kokonaisuus, mikä on viime kädessä kuitenkin osakkaan ja asukkaan etu pitkällä tähtäimellä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton