• Etusivu
  • Isännöitsijä

Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 2

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Plugit
Päivitetty 20.09.2023
20232_80815.jpg

Edellisessä artikkelissa listasimme ja vastasimme muutamaan useimmin kysyttyyn kysymykseen koskien sähköauton lataamista taloyhtiössä. Latauslaitteiden asentamisen lisäksi monia askarruttaa rahaan liittyvät kysymykset. Tässä artikkelissa perehdymme muutamaan keskeiseen asiaan liittyen lataamisen kustannuksiin.

Kuka maksaa latauspisteen?

Kustannusten jakautumisesta keskusteltaessa tärkein kysymys on, kuka omistaa pysäköintipaikat?

Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat.

Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat.

Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.

Plugit Finland Oy:n palvelumallissa kaikki kustannukset voidaan myös osoittaa käyttäjille, jotka hankkivat latauslaitteen palveluineen omalla muutostyöilmoituksella, taloyhtiölle ei siis muodostu kuluja.

Kuka omistaa latauslaitteen?

Kun taloyhtiö on päättänyt rakentaa latausinfran eli valmiuden latauslaitteiden asennukselle, taloyhtiö voi hankkia samassa yhteydessä latauslaitteet kaikille autopaikoille ja saada niiden hankintaan ARA-tukea.

Vaihtoehtoisesti osakkaat voivat omakustanteisesti hankkia latauslaitteen asennettavaksi taloyhtiön rakentamaan latausvalmiuteen kun se tulee ajankohtaiseksi. Kun latauslaite on osakkaan omistama, taloyhtiö ei saa siihen ARA-tukea mutta osakas voi hakea kotitalousvähennystä latauslaitteen asennuskustannuksista.

Pitääkö sähköautottomien maksaa muiden lataaminen?

Keskustelua siitä kenen kuuluu maksaa mitäkin on käyty taloyhtiöissä aina. Jos kyseessä on hissin asennus, ensimmäisen kerroksen asukkaat eivät halua maksaa ylempien kerrosten saamasta edusta. Niin ikään lapsettomat eivät halua maksaa lasten leikkipaikan kunnostamisesta.

Sähköauton latausmahdollisuuden ohella nämä kaikki ovat kuitenkin koko kiinteistön arvoa nostavia investointeja. Sähköauton lataaminen ei ole enää mukava lisä, vaan perusedellytys asuinkiinteistöissä. ja taloyhtiön yhteisiin korjaus- ja parannustöihin kuuluva kustannus.

Mikäli sähkölaskun suurentuminen ja naapurin latausten maksaminen arveluttaa, latauskulut voidaan kohdentaa lataajalle niin, että jokainen ajoneuvoaan lataava maksaa energiasta kulutuksen mukaan.

Paljonko latauslaite maksaa ja miksi joku latauslaite on hankintahinnaltaan toista mallia kalliimpi?

Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja. Latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan.

Erilaiset käyttöympäristöt (sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.

Saako taloyhtiö tukea investointiin?

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.

ARA-tukea saa latausvalmiuden rakentamiseen, kunhan valmius toteutetaan vähintään viidelle autopaikalle. Taloyhtiö voi saada tukea 35 % toteutuneista kustannuksista.

Tuen piirissä ovat

  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit
  • niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt
  • latauslaitteet vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Eli tukea on mahdollista saada aina suunnitteluvaiheesta latausvalmiuden toteutukseen ja latauslaitteisiin.

Lisätietoa lataamisesta löydät täältä >>
Yhteydenottolomakkeen kautta voit kysyä lataamisesta tai tilata kartoituksen taloyhtiöösi.

LUE MYÖS OSA 1 >>

Info

Info

Mikä Plugit?

Plugit Finland on johtava sähköisten ajoneuvojen latausratkaisutoimittaja toteuttaen liikenteen sähköistämisen kokonaisvaltaisena palveluna. Latausratkaisut palvelevat taloyhtiöitä, yrityksiä ja ammattiliikennettä. Yhtiö on perustettu 2012 ja on ollut ensimmäisiä toimijoita rakentamassa Suomen sähköistä liikennettä. Vuoden 2022 liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa.

Yhtiö toimii Suomessa, Ruotsissa ja Aasiassa. Infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners tuli Plugitin osakkaaksi vuonna 2021. DIF investoi yhtiöön 100 miljoonaa euroa tavoitteenaan Plugitin teknologisen etumatkan vahvistaminen ja CaaS-palvelun merkittävä laajentaminen. DIF on systemaattisesti laajentanut päästöttömän liikenteen portfolioaan ja Plugit Finlandilla on siinä keskeinen rooli.

Tilaa ILMAINEN latauskartoitus

Plugit
Isännöitsijä
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20231_80533.jpg
Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 1
Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa tuhannen auton kuukausivauhtia ja suosion myötä lisääntyy myös tarve latausratkaisuille. Sähköautoilu ja ajoneuvojen lataaminen on monelle uusia ja vieras asia, joten luonnollisesti aiheeseen liittyy paljon epätietoisuutta ja väärääkin informaatiota.Tähän artikkeliin on listattu yleisimmät kysymykset ja vastaukset koskien sähköautojen lataamisesta taloyhtiössä.
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
202211_80154.jpg
Kaksi erilaista taloyhtiön tarinaa sähköautojen latausratkaisuista
Sähköautojen lataamisessa taloyhtiössä on syytä ottaa huomioon yhdenvertaisuus, eli kaikilla autopaikoilla tulee olla mahdollisuus ladata ajoneuvoa niin että virtaa riittää kaikille. Lisäksi tulee varmistua siitä, että latauskulut kohdistuvat lataajalle ja latauskulujen laskutus on helppoa.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton