• Etusivu
  • Palvelut

Autopaikkaan tarvitaan arpaonnea

Rakentajan toimitus
Päivitetty 26.02.2025
Taloyhtiön autopaikkojen jakaminen

Aiemmin osattiin: jokaiselle asukkaalle on vähintään yksi oma parkkiruutu.

Taloyhtiöiden autopaikat sekä erityisesti niiden vähyys ja/tai puuttuminen on osakkaiden sekä vuokralaisten keskustelujen kestosuosikki. Vaikka uudisrakentaminen kehittyy ja asuntojen tilaratkaisut paranevat vuosi vuodelta, ei autopaikka-asiaan tunnu tulevan muutosta. Minkä takia nyky-yhteiskunnassa, jossa perheessä on kaksi tai kolmekin autoa, ei voida pitää itsestäänselvyytenä, että asuntoon kuuluisi edes yksi autopaikka?

Suomessa on yli 80 000 taloyhtiötä ja valtaosassa on piha-alueella autopaikkoja. Ongelmat syntyvät siitä, ettei niitä ole tarpeeksi. Lähes sääntönä voidaankin pitää sitä, että yli kymmenen asunnon taloyhtiössä ei ole autopaikkoja jokaista asuntoa kohden. Autopaikkojen hallintaa ja jakamista säätelee asunto-osakeyhtiölaki sekä taloyhtiön omat säännöt, ei maanvuokralaki.

Kenelle ja millä hinnalla?

Tyypillisin käytäntö on, että taloyhtiö vuokraa autopaikan maksua vastaan osakkaille ja asukkaille.

Tämä kaikille tuttu tapa aiheuttaa päänvaivaa, kun tutkitaan yhdenvertaisuutta, johon perustuen taloyhtiön pitäisi autopaikat vuokrata. On tiedossa tapauksia, joissa taloyhtiö evää autopaikan vuokrauksen asukkaalta, esimerkiksi tyttäreltä, kun osakkaat, eli vanhemmat, eivät ole yhtiön asukkaita. Toisissa tapauksissa varsinaiset osakkaat eivät saa autopaikkaa, koska naapuriasunnon omistaja on vuokrannut yhden tai jopa useamman autopaikan kerran vuodessa vierailevia sukulaisiaan varten.

Autopaikan vuokran suuruuden määrää näin ollen taloyhtiö. Autopaikan vuokran suuruuden määrää taloyhtiö, eikä laissa ole säädetty tarkkoja pykäliä vuokran suuruudesta.

Yleisesti hyväksytyn käytännön mukaan maksu kattaa autopaikan ylläpitokustannukset, kuten lumenluonnin ja sähkön kulutuksen. Mikäli osakas maksaa asunnon lämmityksen itse, on usein autopaikkakin kytketty niin, että sen sähkönkulutus menee osakkaan pussista.

Lue lisää:
Viikon kysymys: Onko taloyhtiön ylimääräinen parkkipaikka lainmukainen? >>

taloyhtiön parkkipaikkojen jakaminen

Oma paikka jonottamalla

Mikäli taloyhtiö noudattaa autopaikkojen suhteen jonotuskäytäntöä, tarkoittaa se yleisimmin sitä, että autopaikka vapautuu, kun asukas muuttaa yhtiöstä pois. Tämä toimineekin hyvin yhtiöissä, joissa muuttoliikenne on vilkasta. Vastakohtana ovat tietystikin yhtiöt, joiden osakkaat asuvat vuosia samassa osoitteessa. Joka tapauksessa tämä lienee taloyhtiöissä erittäin suosittu tapa. Lisäksi tässä vaihtoehdossa yhdenvertaisuus täyttyy parhaiten, eikä riitoihin johtavia autopaikkojen irtisanomisia taloyhtiön aloitteesta synny.

Lue lisää:

Viikon kysymys: Autopaikkojen reilu jakaminen taloyhtiössä? >>

Suosiiko arpaonni?

Eräs vaihtoehto jonotukselle on, että autopaikat arvotaan kerran vuodessa halukkaiden kesken. Tämäkin on oivallinen tapa, mutta tähän ei yleensä ole keksitty ratkaisua, jolla välttää toisten arpaonni vuodesta toiseen. Eräässä yhtiössä kaikille osakkaille on tarjottu pistokepaikka, jonka lisäksi vuosittain arvotaan katospaikka. Näin on taattu edes jonkinlainen oma autopaikka jokaiselle.

Vuokraa autopaikka autohallista

Joissakin kaupungeissa on tarjolla katospaikka autohallista maksua vastaan. Nämä paikat ovat yleensä hintavampia kuin oman yhtiön paikat. Toisaalta nämä ovat helpommin saatavilla. Harmillisesti autohallit sijaitsevat luonnollisesti ydinkeskustoissa, joten ne palvelevat vain keskustan asukkaita. Samalla syntyy kysymys, onko omalle autolle todellista tarvetta, mikäli asunto ja työpaikka sijaitsevat niin ikään keskustassa.

Pysäköinti tien varressa

Jälleen eräs vaihtoehto keskustassa asuville autoilijoille on pysäköidä auto tien varteen. Suurimmassa osassa tienvarsia pysäköinti on ilmaista vain tiettynä aikana, useimmiten klo 18–06. Ratkaisu on loistava, mikäli omat menot sijoittuvat ajalle, jolloin pysäköinti on maksullista, mutta on syytä olla tarkkana erityisesti aamuaikaan. Lisäksi yölliset kulkijat aiheuttavat päänvaivaa, sillä tienvarret ovat harvoin vartioituja, jolloin houkutus ilkivallan tekoon on suurempi kuin esim. aidatulla pysäköintialueella.

kadunvarteen parkkeerattuja autoja

Taloyhtiö päättää

Kun uusia taloyhtiöitä perustetaan ja vanhoja remontoidaan sekä uudistetaan, on toivottavaa ottaa huomioon autopaikkojen nykypäivän tarve. Hallituksen olisi syytä miettiä kaikki vaihtoehdot tarkkaan, voisiko autopaikkoja lisätä esim. pienentämällä piha-alueita, joilla ei selkeästi ole tarvetta asukkaiden osalta. Vastaavasti uudisrakentamisessa tulisi tontti suunnitella paremmin autopaikkojen tarpeisiin.

Mikäli piha-aluetta ei ole mahdollista muuttaa, olisiko ratkaisun avaimet paikkajaon käytännössä? Voisiko taloyhtiö ottaa käyttöön vaikka jonotuskäytännön, tai tarkistaa, että nykyisillä autopaikan haltijoilla on perustellut syyt pitää autopaikkaa itsellään. He, jotka todella tarvitsevat autopaikkaa, tuskin panevat vastaan, mikäli perustelut tarpeille pyydetään. Hyvä taloyhtiöhän palvelee osakkaitaan ja asukkaitaan heidän tarpeitaan vastaavasti.

Teksti: Sonja Saukkosaari

Palvelut
asuminen
taloyhtiön hallinnointi
ulkotilat
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

202211_79971.jpg
Lumon eKaide kerää aurinkoenergian hyötykäyttöön
Energiansäästö ja siihen tarvittavat ympäristöystävälliset keinot ovat puhuttaneet kansaa jo pitkään globaalisti. Etenkin parvekelasien energiansäästö on ollut tiedossa jo pitkään. Lumon on ollut ympäristön asialla jo vuosien ajan, onhan Lumon Lasituksen tuoma päästökompensaatio Suomen olosuhteissa yli kuusinkertainen verrattuna lasituksen elinkaaren aikaisiin hiilipäästöihin. Toisin sanoen, Lumon Lasituksen tuottama ilmastohyöty sen käyttöiän aikana on suurempi, kuin lasituksen koko elinkaaren aikana aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt.
20216_71356.jpg
Miten jätteiden litistäminen säästää taloyhtiölle selvää rahaa?
Taas ovat talon roska-astiat sekaisin! Miten ihmeessä naapuri ei taaskaan ole osannut pistää muoveja oikeaan astiaan! Pahvinkeräysastiakin pursuaa yli laitojen. Ei ihme, sehän on täynnä ilmaa.Ei ole yhdentekevää, miten taloyhtiön roskikset täytetään. Oikea jäte oikeassa roskiksessa ja esimerkiksi pahvien litistäminen niin, ettei astia pursua yli äyräiden, säästää rahaa taloyhtiöltä ja näkyy myös osakkaiden kukkarossa. Jäteyhtiöt nimittäin perivät lisämaksua, jos astiat pursuavat yli.
20213_69235.jpg
Keneen olla yhteydessä kun huoli naapurista kasvaa?
Erityisesti taloyhtiöissä, joissa asukasjoukossa löytyy useampi ikäihminen, huoli ei välttämättä ole turha. Yhteiskunnassa elää vanhuksia, joilla ei ole omaisia huolehtimassa ja kyselemässä kuulumisia. Nämä yksinäiset vanhukset eivät välttämättä saa tarvitsemaansa apua kyllin nopeasti, elleivät naapurit ole tarkkaavaisia.Ei, tämä ei ole kehotus naapurikyttäykseen, vaan pitämään huolta kaikenikäisistä naapureista.
Keväinen kuva suomalaisesta kerrostalokohteesta
Uudista taloyhtiösi lämmitys nykyaikaan ilman investointeja
Energialaskun pienentäminen ja päästöjen vähentäminen on useimpien, ellei kaikkien, taloyhtiöiden tahtotila.Ongelmana on usein, että erilaisia remontti- ja uudistustarpeita on monia ja on tehtävä valintoja lukuisia. Valitsemalla taloyhtiölle energiakumppanin voi unohtaa yhden investointitarpeen ja samalla pienentää lämmityskuluja huolettomasti. Mistä siis on kyse?
20227_78921.jpg
Turvallinen autotallinovi taloyhtiön autotalleihin
Se, mitä autotallinovelta kaipaa erityisesti, on kestävyys, energiatehokkuus sekä helppokäyttöisyys. Pohjoiset olosuhteet myös asettavat omat vaatimuskertoimensa sille, millainen ovi tulisi käyttöön valita.
202112_74309.jpg
Joutuuko talo­yhtiön uusi hallitus korvaus­vastuuseen vitkastelusta?
Uusi hallitus ei noudata sen yhtiökokouksen päätöstä, jossa ko. hallitus valittiin.Vanha hallitus on teettänyt suunnittelun ja kilpailuttanut urakan. Yhtiökokous on syyskuussa 2021 päättänyt tehdä linjasaneerauksen. Suunnitelman mukaan sopimus piti allekirjoittaa lokakuun alussa ja työt piti aloittaa tänään.Nyt uusi hallitus on keskittynyt vaihtamaan isännöitsijää ja remonttisopimusta ei ole allekirjoitettu. Saneerauksessa tarvittaviin aineisiin tulee 1.1.2022 hinnankorotus 3 -9 % tuotteesta riippuen. En usko, että urakoitsijan pystyy toteuttamaan urakkaa sovitulla hinnalla.Jos sopimus olisi allekirjoitettu suunnitelman mukaan, urakoitsijalla olisi ollut 3 kk aikaa tehdä materiaalihankinnat tämän vuoden hinnoilla. Jos urakkahinta nousee, niin kuka maksaa erotuksen?

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton