• Etusivu
  • Talo

Vältä vaarat sähköautojen latauspaikoilla

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö ABB Oy
Päivitetty 19.08.2024
20234_81382.jpg

Luotettava sähköauton latausjärjestelmä palvelee käyttäjiä turvallisesti.

Taloyhtiöön on tullut uusi sähköauto, olisiko nyt aika alkaa asentaa latausasemia? Kysymys nousee esiin yhä useammassa taloyhtiössä. Samalla nousee esiin kysymyksiä siitä, millaisia latausasemia on tarjolla ja onko homma ylipäätään turvallista.

Turvallisuuden tärkeydestä muistuttaa myös ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp, joka vastaa sähköautojärjestelmistä. ABB:lla on tarjolla autolatausasemamalleja, jotka sopivat hyvin taloyhtiöiden käyttöön.

– Lähtökohtaisesti tuotteen pitää olla CE-merkitty. Lisäksi pitää muistaa, että laitteen saa asentaa vain valtuutettu sähköasennusyritys, jossa asentajalla on tietämys latauslaitteiden vaatimuksista. Voimme olla tässä laitavalmistajana tukena, mikäli toteutuksessa tarvitaan apua. Asennuskohteessa sähkönsyötön tulee myös olla riittävä, ja lisäksi pitää varmistaa, että sähkösyötössä on vikavirtasuojakytkin, jos sitä ei ole latausasemassa sisäänrakennettuna.

Onko hätälatauslaitteen käyttö turvallista?

Sähköauton lataaminen on turvallisinta tarkoituksen mukaisella sähköautolatausasemalla. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Ne eivät siis kestä läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.

Kapp kertoo, että niin sanotussa hätälatauksessa tavallista pistorasiaa voi toki valvotusti käyttää auton lataamiseen, jos muuta mahdollisuutta ei ole auton akkun olessa on tyhjä. Lämmityspistoke ei siis ole jatkuvaa lataamista varten.

– Niitä hätälatauslaitteita näkee taloyhtiöiden pihoissa usein roikkumassa. Sillähän ei ole niin suurta merkitystä, jos pistoke on ulkona olevassa tolpassa. Mutta jos se on seinässä kiinni, niin silloin on kyllä riskit kasvavat, varoittaa Kapp.

Tukesin mukaan hätälataus- tai matkalatauskaapelia voi käyttää suko-pistokkeessakin, kunhan pistoke on varmasti hyvässä kunnossa. Jos ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, voi myös käyttää vahvistettua pistorasiaa eli supersukoa. Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran.

<p data-block-key="ruvmq">ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.</p>
ABB:n tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.

Millainen on turvallinen latauslaite?

Suositeltavin tapa Tukesin mukaan on kuitenkin sähköautolle tarkoitettu sähköautolatausasema.
Mutta mitkä ovat vaihtoehdot, kun taloyhtiössä päätetään järjestää uudet latausmahdollisuudet sähköautoille?

– Kyllä lämmityspistokkeet pitää hävittää, oikeassa sähköautolatauksessa niistä ei ole mitään hyötyä.
Nykyään on taloyhtiöille tarjolla vaihtoehtoja järeästä yhteiskäytössä olevasta suurteholatausasemasta yksinkertaiseen AC-latauslaitteeseen. ABB:n AC- ja DC-latauslaitteet voi asentaa myös pihalla seisovan lämmitystolpan tilalle aivan yhtä hyvin kuin autokatokseen tai yhteiseen autotallin.

– Pitää kuitenkin muistaa, että lämmityspistokkeet on kaapeloitu aikanaan sitä silmällä pitäen, että niitä käytetään auton lohkolämmittimen syöttöön. Se tarkoittaa hyvin usein sitä, että kaapelit ovat liian pienet poikkipinta-alaltaan sähköauton lataamiseen. Toisin sanoen kaapelointikin menee aika usein uusiksi.

Sähköauton lataamisen suunnittelu taloyhtiöön

Latausasemien asennusta suunnitellessa on muistettava tarkistaa myös pääsulakkeiden riittävyys. Usein ne eivät ole kovin suuria. Kapp muistuttaa, että pääsulakkeet voivat jäädä liian pieniksi, jos asennetaan kymmeniä latausasemia. Lisäksi on tarkistettava, että taloyhtiöön tulevien liittymien kaapeleiden kapasiteetti riittää.

Aina ei tietenkään tarvitse vaihtaa kaikkia pistokkeita latausasemiksi kerralla. Kun perusasiat eli sähkönsyöttö sekä pääsulakkeiden ja liittymän riittävyys ovat kunnossa, voidaan asentaa latauslaite vain osaan autopaikoista. Kapp kuitenkin suosittelee hoitamaan homman kerralla.

<p data-block-key="ldrfd">Lataustilanteen seuranta onnistuu kätevästi sovelluksella.</p>
Lataustilanteen seuranta onnistuu kätevästi sovelluksella.

Järjestelmää kasatessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että kuormaa on mahdollista hallita.

– Jos meillä on kymmenen sähkölatausasemaa, niin pudotetaan tehoa sen verran, että olemassa olevat pääsulakkeet ja liittymät kestävät sen. Silloin kun on korkea kuorma kiinteistössä, niin sähköautolatausasemille annettava virta on pienempi kuin normaalisti. Autot latautuvat vähän hitaammin, kun kiinteistössä on muuten suuri tarve sähkölle, vaikkapa illansuussa, kun kaikki tekevät yhtä aikaa ruokaa, kertoo Kapp.

Käyttäjä maksaa lataamastaan sähköstä

Nykyaikaiset latausasemat ovat myös siitä käteviä, että sähkön kulutuksen jyvittäminen onnistuu hyvin. Sähköauton lataajaa maksaa siis itse tarvitsemansa sähkön. Kapp kertoo, että myös ABB:lla on tarjolla monia käteviä palveluja käyttäjän tunnistamiseen ja sitä kautta laskun ohjaamiseen oikeaan osoitteeseen.

Kaiken kaikkiaan ABB on luonut sähköautoille turvallisen ABB Ability™ -alustan käyttäen hyväkseen yhtiön pitkää kokemusta latausinfrastruktuurin luomisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.

Info

Info

ABB tarjoaa turvalliset latauslaitteet

ABB tarjoaa ratkaisuvalikoiman, joka kattaa muun muassa kompaktit ja laadukkaat AC-latauslaitteet. Sähköauton lataaminen taloyhtiön pihalla, autokatoksessa tai parkkihallissa onnistuu kätevästi ABB:n latausasemilla.

ABB Ability™ -alusta on turvallinen tuki sähköautoille. Se mahdollistaa ennakoivan huollon ja nopean palvelun. ABB on aina tukena, jos sähköauton latauspisteen asennus vaatii apua. Sähköautojen lataus ABB:n latausasemilla on mutkatonta, koska ABB:llä on vuosien kokemus latausinfrastruktuurin luomisesta, asentamisesta ja huoltamisesta.

ABB Oy
Talo
sähköauto
kotiautomaatio
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

20232_80939.jpg
Tiesitkö, että lataussähkön laskutukseen vaaditaan tietynlainen sähkömittari?
Sähköautojen latauspisteiden valmistaja vastaa ja on vastuussa monestakin asiasta, mutta tiesitkö, että mittaustuloksen hyödyntäjänä taloyhtiöllä tai sähköautonlatausta tarjoavalla yrityksellä on omat vastuualueensa?Mikäli lataussähköstä aiotaan laskuttaa, tulee latausaseman tai energiamittarin olla mittalaitelain vaatimusten mukainen.Jos siis osakkaita, asukkaita tai työsuhdeautoilijaa laskutetaan sähköautonlatauksesta mittauksen perusteella, on laskuttavan tahon vastuulla varmistaa, että mittauslaite täyttää lain vaatimukset.
20226_78687.jpg
Liiketunnistinohjaus antaa turvaa
Ei ole yhdentekevää, minkälainen valaistus taloyhtiön pihoilla ja yhteisissä tiloissa on. Pelkkä valaistusremontti voi säästää taloyhtiölle tuhansia euroja ja maksaa investoinnin takaisin hyvinkin lyhyessä ajassa. Potentiaalinen säästömahdollisuus löytyy vaikka hämäräkytkimistä, sillä hämäräkytkimen oikealla säädöllä voi säästää jopa 1000 euroa vuodessa. Valaisinremontti on myös helppo toteuttaa taloyhtiöissä. Se ei vaadi suuria ponnisteluja.
20164_46303.jpg
Tiedä, kenelle ovesi avaat
ABB-Welcome-ovipuhelinlaitteetsopivat sekä pientaloihin että isoihin kerrostalokohteisiin. Tuotteilla voidaan toteuttaa ensiluokkaiset ratkaisut uudis- ja korjausrakentamisessa.
keittiön lattialle on valunut vettä ja aiheuttanut vesivahingon
Vesivahingon estää kosteusvahti
Vesivahinko on yleisin vahinko kodeissa. Vuosittain sattuu jopa 35 000 vuotovahinkoa, mikä tarkoittaa hieman alle sataa vesivahinkoa joka päivä. Kolmanneksen vahingoista aiheuttavat kodinkoneet (erityisesti asianpesukoneet) sekä ikääntyneet putkistot. Astianpesukoneiden yleisin vuotojen syy on tulo- tai poistoletkun hajoaminen. Vesien valuminen lattialle keittiössä aiheuttaa hetkessä mittavaakin tuhoa. Jos vesi ehtii rakenteisiin asti, voivat vahingot yltää jopa kymmeniin tuhansiin.
20213_69588.jpg
Mitä on elinkaarirakentaminen käytännössä? Tutustu esimerkkikohteeseen ja osapuolien näkemyksiin
Mitä on elinkaarirakentaminen käytännössä? Mitkä ovat elinkaarirakentamisen hyödyt – vai onko niitä? Miten kävi Ylivieskassa kaksi elinkaarimallina toteutettujen kouluhankkeiden, Uuden yhtenäiskoulun ja Jokirannan koulun, kanssa? Miten hankkeen eri osapuolet kokivat elinkaarimallin vaikuttaneen hankkeen toteutukseen? Entä miten pistoliitintekniikkajärjestelmä liittyy elinkaarimallina rakentamiseen? Lue ja tutustu neljään eri näkökulmaan elinkaarimallihankkeen toteutuksesta.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton