Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat.

7ftwb8qm

Kiukaan suojalevy

Pienissä saunoissa on kiukaan ja lauteiden välissä usein suojalevy, ei kaikissa. Onko suojalevy pakollinen vai riittääkö tietty suojaetäisyys lauteisiin. Otin todennäköisesti asbestia sisältävän (1976) asennetun suojalevyn pois (terveyssyistä) ja etäisyydeksi jäi vain 5cm, joten sahasin kiukaan lähellä olevasta lauteesta palan pois . Sain isännöitsijältä (rakennusinsinööri) kirjallisen tiedon, että kiuaskohtainen etäisyys olisi alkuperäisten kiukaiden (4,2kw) kohdalla 7cm. . Taloyhtiön hallitus kävi tarkastamassa ja väitti että etäisyys tarkoittaa kiukaan edessä olevaa mittaa eikä sivuilla olevaa ja kiukaan sivulla on oltava enemmän. Tällä palsatalla on kuitenkin vastattu joskus , kun luin vanhoja vastauksia, että kiukaan edessä oleva mitta pienille kiukaille olisi 30cm ja sivulle 10cm. Onko 7-10cm riittävä sivulle päin eli haluaisin lämmitellä jalkojani löylytellessäni, minkä levy estäisi, eikä taloudessa ole pieniä lapsia. Nykyisissä kiuasmainoksissa ei ko. levyjä juuri enää näy. (pyysin taloyhtiön hallituksen edustajaa hankkimaan niille joilla on asbestia tai suojalevyn tarve niitä master-levyjä, mutta en sanut vastausta. Tarkastuskierroksella vasta kerrottiin, että sahaus ei riitä.

4.6.2007 klo 14:17

0/3000



0 / 3000 merkkiä

0/3000



0 / 3000 merkkiä

7ftwb8qm

JATKOKYSYMYS

Kiukaalle on voitu määrittää erilliset suojaetäisyydet. Siksi kannattaa lukea kiukaan asennusohjeet huolella. Sähkökiukaalla suojaetäisyydet ovat pieniä ja ne vaihtelevat kiukaan tehon mukaan. Yleensä suojaetäisyys on kivitilan alapuolella 3 cm ja yläpuolella tehon mukaan määräytyvä etäisyys. Kuuden kilowatin kiukaalla tuo on normaalisti 10 cm. Tästä syystä valmistajan antamat ohjeet ovat tärkeitä.

4.6.2007 klo 14:17

0/3000



0 / 3000 merkkiä

0/3000



0 / 3000 merkkiä

Kuka kuuluu taloyhtiön hallitukseen ja mitä se tekee?
Osakas
Kuka kuuluu taloyhtiön hallitukseen ja mitä se tekee?