7ftwb8qm
kopolaatat
Omistamassani paritalo-osakehuoneiston (rak.1991) alkuperäiskunnossa olevassa kylpyhuoneen lattiassa on kopolaattoja. Niitä on seinän vierustalla noin 1m matkalla ensimmäisessä laattarivissä, muualla laatat ovat hyvin kiinni. Lattia on betonia ja seinät puu/levy rakenteiset, ja todennäköisesti rakenteessa ei ole kosteuseristeitä (taloyhtiön muista huoneistoista todettu). Kylpyhuone on ikäänsä nähden muuten hyvässä kunnossa, eikä kosteuttakaan ole mitattaessa havaittu. Kopolaatat eivät sinänsä minua haittaa, mutta kun olen piakkoin myymässä huoneistoa, niin kysyisin että mitä näille laatoille kannattaisi tehdä? Ottaakko ne irti (lähtee irti helposti) kiinnittää ja saumata uudelleen. Kuinka kosteuseristyksen laita kun sitä ei ole, joudunko siitä sen puuttumisesta jonkinlaiseen vastuuseen? Vai jättää sikseen ja hyvittää kauppahinnassa. Kuinka suuresta hyvityksestä olisi kyse Euroissa? Vai olisiko vielä jotain muuta vaihtoehtoa?
23.10.2007 klo 6:50
7ftwb8qm
Todennäköistä on, että uusi omistaja tekee uuden laatoituksen joka tapauksessa. Silloin tuossa ei kannata tehdä mitään. Vesieristeen puuttuminen on taloyhtiön asia, ja se korvaa ainakin eristeen asennuksen. Periaatteessa kaupan hinnanalennusta ei tarvitse antaa yhtään. Korjauksesta on kuitenkin asumishaitta, ja siksi tuosta kannattaa vähän hyvittää. Korvaus voi olla esimerkiksi keskihintaisten laattojen hinta. Kun selvität asian etukäteen isännöitsijän kanssa, ja ilmoitat puutteen ostajalle, uskoisin kaiken sujuvan hyvin. Tietenkin voit nyt irti olevat laatat kiinnittää uudelleen, ja saumata. Uusi saumaus näkyy selvästi pinnassa.
23.10.2007 klo 6:50

















