Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat.

7ftwb8qm

Kylpyhuoneen remontin vastuunjako

Olen tehnyt kylpyhuoneremontin 1970 rakennettuun kerrostaloyksiöön, jonka ostin 4/2007. Asunnosta on noin 10 vuoden sisään poistettu amme, jolloin kylpyhuone on myös remontoitu jollain lailla. Edellisen remontin tekijöitä / tarkastajia tiedustellessani olen lähinnä saanut vastauksia; ettei silloin ollut niin tarkkaa tai ei voi tietää kuka työn on tehnyt. Aioin tehdä homman ensin vanhojen laattojen päälle, mutta ajattelin kaverini suosituksesta tilata tekniseltä isännöitsijältä lausunnon vanhasta valurautakaivosta, vedeneristyksestä yms. Teknisen isännöitsijän lausunto: "Noin 70% lattialaatoista on irti alustastaan. Vesieriste on irti alustastaan. Lattiakaadot ovat virheelliset. Rakenteiden kosteudet mitattiin Gann Ghydromette UNI 1 kosteusmittarilla mittapäänä B50. Saadut arvot olivat välillä 45-55, kun vertailuarvo vastaavasta kuivasta rakenteesta oli 45. Käsienpesualtaan poistoputken läpivienti on tehty puutteellisesti. Mikäli putki ei jostain syystä vedä täysin virheettömästi, pääsee vesi vesieristeen alle rakenteisiin. Lattiakaivo on valurautainen. Jatkotoimet: Suosittelen kylpyhuoneen peruskorjausta, jolloin lattiakaadot, vesieristeet, putkiliitännät, läpiviennit, lattiakaivo ja pintarakenteet uusitaan Suomen rakentamismääräyskokoelman C2 määräämään tasoon." Tarkemmin kyseltyäni tekn. isännöitsijä, isännöitsijä ja talonyhtiön pj. toivoivat etten alkaisi vaihtamaan valurautaista kaivoa, vaan vaihto tehtäisiin vasta 10 sisällä tehtävän putkiremontin yhteydessä. Haluaisin tietää, että mikä nyt mahtaa kuulua talonyhtiön maksamiin osiin ja mikä menee minun laskuuni. Olen maksanut koko homman tähän mennessä itse, ja isännöitsijällä tuntuu olevan kantana että asia myös pysyy niin. Olen ymmärtänyt, että vastaavissa tapauksissa talonyhtiöllä on vastuu vedeneristyksestä ja tilan saattamisessa käytettävään kuntoon.Tarkoittaen peruslaattoja tms. Kiitos avustanne.

3.2.2008 klo 22:15

0/3000



0 / 3000 merkkiä

0/3000



0 / 3000 merkkiä

7ftwb8qm

JATKOKYSYMYS

Tämä olisi kuulunut rakennusoikeudellisiin kysymyksiin, mutta yritän silti asiaa avartaa. Selviä virheitä rakenteissa on, mutta ilmeisesti kosteusvauriota ei ole. Irtonaisten laattojen kiinnittäminen kuuluu osakkeenomistajalle. Koska olet aloittanut työn korjataksesi pintoja, taloyhtiön ei tarvitse osallistua korjaukseen. Tämä on pikainen tulkinta, ja juristi löytää tästä varmaan jotain lisättävää. Lattiakaivon uusimisessa kannattaa noudattaa isännöitsijän ohjetta. Näin vastuu kaivosta säilyy taloyhtiöllä. Taloyhtiön pitää kuitenkin tarkastaa uusi vesieristys. Sitten joskus, kun taloyhtiö tekee viemärisaneerauksen, sinä maksat vain uudet lattialaatat. Tämä kannattaa edellyttää sopimukseksi taloyhtiön kanssa.

3.2.2008 klo 22:15

0/3000



0 / 3000 merkkiä

0/3000



0 / 3000 merkkiä

Taloyhtiön yhteiskäyttötilan ilmanvaihto – näin varmistat toimivan ja energiatehokkaan ratkaisun
LVI
Taloyhtiön yhteiskäyttötilan ilmanvaihto – näin varmistat toimivan ja energiatehokkaan ratkaisun