• Etusivu
  • Energia

Sähköautojen yleistyminen ajaa taloyhtiöt haastavien päätösten eteen

Rakentajan toimitus
Julkaistu 29.01.2025
sähköautojen-yleisyminen-taloyhtiöiden-parkkipaikoilla-1920x1080

Helsingin Sanomat (HS 13.1.) kirjoitti korkeimman sähkötehon eli huipputehon mukaan määräytyvien tehomaksujen vaikutuksesta sähkölaskuun, kun sähköautoja ladataan yhtäaikaisesti päiväsaikaan. Kuva STUK

(STUL ry tiedote 24.1.2025...)

Sähköautojen määrän kasvu tuo taloyhtiöille uusia kysymyksiä pysäköintialueiden sähköistyksestä. Latauspisteiden lisääminen vaatii usein sähköverkon päivityksiä, älykkäämpiä latausratkaisuja ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista osakkaiden kesken. Huipputehon kasvava tarve voi nostaa sähkölaskuja merkittävästi, mikä herättää keskustelua latauksen rajoittamisesta ja sen vaikutuksista asukkaiden arkeen. Oikeilla ratkaisuilla, kuten erillisillä sähköliittymillä ja dynaamisilla latausjärjestelmillä, voidaan tasapainottaa kustannuksia ja varmistaa sujuva latausinfra kaikille osakkaille.

Huipputehon kasvava tarve tuo haasteita jopa 70 prosentille kiinteistöistä

Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkimusten mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille. *

– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, Matti Orrberg, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, sanoo.

Älykkäät latausjärjestelmät tasoittavat kustannuksia

Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jakoon liittyviä epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voi hallita älykkäillä ratkaisuilla.

– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.

Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.

– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille”, Orrberg sanoo.

– Tästä seuraa lisää optimointipäätöksiä: Ylittyykö sähköliittymän kapasiteetti? Rakennetaanko lataukselle oma sähköliittymä? Kuinka älykäs latausjärjestelmä tarvitaan?

Latausjärjestelmän toteuttajat auttavat taloyhtiöitä suunnittelussa

Optimointikysymysten ratkaiseminen kustannustehokkaasti vaatii asiantuntemusta. Taloyhtiöiden kannattaa kääntyä osaavien latausjärjestelmien toteuttajien puoleen. Tällaisia toteuttajia löytyy esimerkiksi Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n jäsenistä, joilla on runsaasti käytännön kokemusta järjestelmien asentamisesta.

Orrbergin mukaan ammattimainen käytännön toteutus kruunaa oikean laitteiston valinnan. Hienostuneemman älyn lisääminen kasvattaa kustannuksia noin 100-400 euroa latauspistettä kohden. Tämä investointi kuitenkin auttaa välttämään huipputehomaksuja ja esimerkiksi sähköliittymän uusinnan. Kokonaisvaikutus voi tällöin olla taloudellisesti positiivinen.

* Lähde: Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä

Tikka, Ville; Kalenius, Jani; Räisänen, Otto; Lassila, Jukka (2021-10)

Helsingin Sanomat (HS 13.1.)

Info

Info

Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry ajaa sähköistysalan asiaa yli 90 vuoden näkemyksellä ja kokemuksella. Edistämme toiminnallamme vastuullisen sähköistysalan yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta Suomessa. Olemme alan edunvalvoja sekä luotettavin tiedontuottaja- ja kouluttajataho, ja neuvomme jäseniämme esimerkiksi omaan yritystoimintaan liittyvissä asioissa. Lisätietoja www.stul.fi

Energia
lataus
sähköauto
taloyhtiön hallinnointi
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

Sähköauton lataus Innohome tolppa.jpg
Älylatauksella voi vaikuttaa merkittävästi sähköauton latauksen hintaan
Sähköautoilu mielletään yhä helposti kalliiksi ratkaisuksi. Erityisesti mieltä askarruttavat latauskustannukset – onko sähköauton lataaminen järkyttävän kallista sähkön hinnan poukkoillessa? Miten latauskustannukset saadaan pysymään kurissa?
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
Pysäköidyt autot
Viikon kysymys: Autopaikkojen jakoperusteet ja asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaate
Autopaikat (yhteensä 6) ovat taloyhtiön omistuksessa ja jaetaan jonotusperiaatteella. Paikkoja ei kierrätetä ja paikoista ei ole kirjallista ohjeistusta.Paikoista kaksi oli aiemmin sellaisten talossa pitkään asuneiden asukkaiden käytössä, joilla ei ollut ajoneuvoa. Paikoille pysäköivät kyseisten asukkaiden vieraat. Asiasta keskusteltiin ja nyt näistä paikoista yksi annettiin jonon ensimmäiselle.Toisesta paikasta hallitus teki vieraspaikan, vaikka jonossa on edelleen asukkaita. Tuolle vieraspaikalle pysäköivät nyt enimmäkseen samat kahden osakkaan vieraat, jotka pysäköivät ennen näille aiemmin mainituille paikoille.Paikkoja ei riitä asukkaille, mutta yhtä paikkaa pidetään tyhjillään vierailijoita varten. Eikö tämä ole asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista?
kerrostalon katto on ilmiliekeissä Porissa
Ovatko kerrostaso-ovet taloyhtiössäsi paloluokitellut ja turvalliset?
Paloturvallisuus kerrostaloasunnossa on yksi tärkeimmistä asioista. Palovaroittimien ja -sammuttimien toimivuus on tarkistettava säännöllisesti ja varmistettava, että hädän hetkellä varoitin ilmoittaa vaarasta kun liekit uhkaavat kotia. Paloikkunoilla ja -ovilla voidaan saada arvokkaita lisäminuutteja pelastautumiseen palavasta rakennuksesta. Mutta tiedätkö, mitä palomerkinnät tarkoittavat ikkunoissa ja ovissa ja onko sinun asuntosi paloturvallisuus kunnossa?
20172_48202.jpg
Kodin sähköjärjestelmä kännykässä
Free@home-automaatiojärjestelmä toi älyä helsinkiläisen arvoasunnon valaistuksen ohjaukseen. Vain pienellä lisäinvestoinnilla valaistusta voi ohjata kännykällään, ja kodin sähköjärjestelmää voi muokata omalla tietokoneellaan tarpeidensa mukaan.Kun 188-neliöisen arvoasunnon tekniikka tuotiin massiivisessa peruskorjauksessa 1950-luvulta nykypäivään, olivat avainsanat muunneltavuus ja nykyaikaisuus. Uuden sähköjärjestelmän pitää myös palvella pitkälle tulevaisuuteen. Kelosähkö Oy:n sähkösuunnittelija Roope Martikainen sai vapaat kädet."Mutta keskustelimme paljon järjestelmän käytöstä. Käytön pitää olla erittäin selkeää", Martikainen kertoo.
20236_82145.jpg
Ludeongelmasta tiedottaminen?
Kerrostaloyhtiön rapussa on useammassa asunnossa ollut ludeongelma. Onko osakkaalla oikeus saada isännöitsijältä tietoa, miten luteiden torjunta on rapussa edennyt? Isännöitsijä vetoaa siihen, että ei voi kertoa muiden asuntojen asioista mutta voiko hän kertoa yleisellä tasolla yksilöimättä mitään asuntoa? Torjuntatoimenpiteiden edistyminen muissa asunnoissa vaikuttaa kuitenkin kaikkiin asuntoihin. Jos jossain asunnossa ei ole saatu ongelmaa hoidettua, riski luteiden leviämisestä muihin asuntoihin on kuitenkin suuri.Entä voiko isännöitsijä kieltäytyä ilmoittamasta ludeongelmasta rapun muille asukkaille, jos luteista ilmoittanut osakas toivoo, että asiasta informoitaisi muitakin?

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton