• Etusivu
  • Energia

Sähköautojen yleistyminen ajaa taloyhtiöt haastavien päätösten eteen

Rakentajan toimitus
Julkaistu 29.01.2025
sähköautojen-yleisyminen-taloyhtiöiden-parkkipaikoilla-1920x1080

Helsingin Sanomat (HS 13.1.) kirjoitti korkeimman sähkötehon eli huipputehon mukaan määräytyvien tehomaksujen vaikutuksesta sähkölaskuun, kun sähköautoja ladataan yhtäaikaisesti päiväsaikaan. Kuva STUK

(STUL ry tiedote 24.1.2025...)

Sähköautojen määrän kasvu tuo taloyhtiöille uusia kysymyksiä pysäköintialueiden sähköistyksestä. Latauspisteiden lisääminen vaatii usein sähköverkon päivityksiä, älykkäämpiä latausratkaisuja ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista osakkaiden kesken. Huipputehon kasvava tarve voi nostaa sähkölaskuja merkittävästi, mikä herättää keskustelua latauksen rajoittamisesta ja sen vaikutuksista asukkaiden arkeen. Oikeilla ratkaisuilla, kuten erillisillä sähköliittymillä ja dynaamisilla latausjärjestelmillä, voidaan tasapainottaa kustannuksia ja varmistaa sujuva latausinfra kaikille osakkaille.

Huipputehon kasvava tarve tuo haasteita jopa 70 prosentille kiinteistöistä

Jos kaikki pysäköintipaikat ovat tulevaisuudessa täynnä sähköajoneuvoja, latauksen aiheuttama huipputehon lisätarve muodostaa tutkimusten mukaan haasteen useimmille taloyhtiöille. *

– Riippumatta siitä, mitä teknistä ratkaisua käytetään, noin 20–30 prosentissa nykyisistä asuinkohteista tullaan tarvitsemaan laajoja sähköverkon remontteja. Huipputehon tarpeen kasvu koskee jopa suurempaa osuutta, arviolta 50–70 prosenttia kohteista, Matti Orrberg, tekninen asiantuntija Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, sanoo.

Älykkäät latausjärjestelmät tasoittavat kustannuksia

Kokonaan erillinen latausjärjestelmän sähköliittymä helpottaa kustannusten jakoon liittyviä epäselvyyksiä ja auttaa varmistamaan taloyhtiön osakkaiden tasapuolisen kohtelun. Latauskuluja voi hallita älykkäillä ratkaisuilla.

– Vaikka laki velvoittaakin rakentamaan latausjärjestelmät uudiskohteisiin ja laajamittaisten korjausten yhteydessä, se ei edellytä tiettyä palveluastetta. Kaikkina aikoina ei siis tarvitse tarjota täyden tehon latausta, vaan taloyhtiö voi tehdä osakasenemmistön johdolla päätöksen kohtuullisemmasta tavoitteesta, Orrberg neuvoo.

Kohtuullisempi tavoite takaa esimerkiksi yön yli latauksessa 100–150 kilometrin ajomatkan autoa kohden. Älykkäillä latausjärjestelmillä tehoa voidaan jakaa joustavasti asukkaiden erilaisiin tarpeisiin.

– Talvilomaviikkojen siirtymäpäivät ja muut ruuhkahetket voivat silti aiheuttaa sen, ettei kaikkien akkuja saada täyteen aamuksi. Jos yön edullisten tuntien kapasiteetti ei riitä, siirtyy lataustarve huipputehomaksuja aiheuttaville tunneille”, Orrberg sanoo.

– Tästä seuraa lisää optimointipäätöksiä: Ylittyykö sähköliittymän kapasiteetti? Rakennetaanko lataukselle oma sähköliittymä? Kuinka älykäs latausjärjestelmä tarvitaan?

Latausjärjestelmän toteuttajat auttavat taloyhtiöitä suunnittelussa

Optimointikysymysten ratkaiseminen kustannustehokkaasti vaatii asiantuntemusta. Taloyhtiöiden kannattaa kääntyä osaavien latausjärjestelmien toteuttajien puoleen. Tällaisia toteuttajia löytyy esimerkiksi Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n jäsenistä, joilla on runsaasti käytännön kokemusta järjestelmien asentamisesta.

Orrbergin mukaan ammattimainen käytännön toteutus kruunaa oikean laitteiston valinnan. Hienostuneemman älyn lisääminen kasvattaa kustannuksia noin 100-400 euroa latauspistettä kohden. Tämä investointi kuitenkin auttaa välttämään huipputehomaksuja ja esimerkiksi sähköliittymän uusinnan. Kokonaisvaikutus voi tällöin olla taloudellisesti positiivinen.

* Lähde: Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä

Tikka, Ville; Kalenius, Jani; Räisänen, Otto; Lassila, Jukka (2021-10)

Helsingin Sanomat (HS 13.1.)

Info

Info

Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry ajaa sähköistysalan asiaa yli 90 vuoden näkemyksellä ja kokemuksella. Edistämme toiminnallamme vastuullisen sähköistysalan yritysten liiketoimintaedellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta Suomessa. Olemme alan edunvalvoja sekä luotettavin tiedontuottaja- ja kouluttajataho, ja neuvomme jäseniämme esimerkiksi omaan yritystoimintaan liittyvissä asioissa. Lisätietoja www.stul.fi

Energia
lataus
sähköauto
taloyhtiön hallinnointi
Kiinnostuitko? Tilaa RakentajaPRO-uutiskirje

Aiheeseen liittyvää

ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
202010_67211.jpg
Sähköautojen latauspaikkavelvoite hiertää taloyhtiöissä
Monessa taloyhtiössä tehdään kevään aikana päätöksiä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Taustalla on eduskunnan hyväksymä laki, joka velvoittaa taloyhtiöt varautumaan sähköautojen merkittävään lisääntymiseen Suomessa.
20234_81400.jpg
Sähkö­autojen lataus­ratkaisussa kaikki alkaa kartoituksella
Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, kohteen sähkötekniset resurssit ja eri toteutustavat sähköautojen lataamiseen. Se antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle. Suoritetun kartoituksen pohjalta tehdään yhteenveto, suunnitelma sekä kustannuslaskelma.Rakennamme Plugitilla aikaa ja käyttöä kestäviä latausratkaisuja, jotka toimivat nyt ja tulevaisuudessa. Meidät tunnetaan paitsi edelläkävijänä latausteknologiassa, myös erityisesti asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista ja koko arvoketjun kattavasta avaimet käteen -ratkaisusta, joka sisältää ratkaisusuunnittelun, latauslaitteet, asennukset sekä ylläpitopalvelun.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
20231_80533.jpg
Oikea hetki latauspisteiden rakentamiselle on nyt
Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut ja ladattavien hybridien määrä kasvanut 35 %. Joulukuun 2022 lopussa liikenteessä oli 148 928 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 44 889 oli täyssähköautoja ja 104 039 ladattavia hybridejä. (Lähde Traficom).
201911_61138.jpg
Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä keskusteli 2050-ilmastostrategian tueksi päivitetyistä skenaarioista
Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä kuuli maanantaina VTT:tä ja Lukea pitkän aikavälin ilmastostrategian tueksi tehtävistä laskelmista.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton